Alkohol i dijabetes

Alkohol i dijabetes

Pišu Lucija Mušćet i Ines Jakopanec

Alkohol za osobe s dijabetesom može biti nezgodna tema. Dijabetes nam ne bi trebao  smetati na tome putu, osim ako se to savjetuje iz medicinskih razloga. Dakako, ovim člankom ne želimo poticati niti promovirati pijenje alkohola, već educirati svjesni da alkoholno piće puno složenije utječe na osobe s dijabetesom. Stoga smo složili ovaj tekst kako bismo vas uputili na to da saznate što učiniti kako biste bili u ‘sigurnijim rukama’ kada posegnete za alkoholom, te koliko alkohola je uopće u redu. Krenimo otpočetka.

Što je alkohol?

Alkohol se proizvodi od škrobnih ili šećernih sirovina vrenjem s pomoću kvasca. Kao sirovine služe krumpir, kukuruz, ječam, raž, riža, zob, voće, šećerna repa, melasa, sulfitna lužina, od kojih se prije vrenja priprema otopina nazvana, prema sirovini, škrobna ili slatka komina. Sirovine se prvo usitne (voće, žitarice, krumpir, šećerna repa), po potrebi miješaju s vodom radi suspendiranja (škrobne sirovine) ili razrjeđivanja (melasa). Katkad se dodaju i hranjive soli kao izvori dušika i fosfora.

Zbog jednostavne kupovine i konzumacije, alkohol je najčešće korištena droga među mladima. Premda ne spada u ilegalne droge, za mlađe od 18 godina alkohol jest ilegalna droga. Usporava reflekse i može dovesti do lošeg donošenja odluka. Zbog toga, i mi upozoravamo mlađe od 18 godina da ne konzumiraju alkohol!

Utjecaj alkohola na dijabetes

S obzirom da svo svi različiti, alkohol može imati različita djelovanja na osobe ovisno o nekoliko faktora kao što su: spol, tjelesna masa, udio tjelesne masnoće, što smo pojeli netom prije konzumacije te kako se u kojem trenutku osjećamo.

Bitno je biti svjestan rizika koje uzrokuje konzumacija alkohola. Različite vrste alkohola mogu drugačije utjecati na tijelo i sami šećer. Iako alkohol snižava šećer, bitno je napomenuti da veliki udio pića sadrži ugljikohidrate koji mogu povećati šećer u krvi. Postotak ugljikohidrata različit je ovisno od vrste alkohola, o čemu možete pročitati ovdje. Uglavnom, kao i za sve ostalo, u životu s dijabetesom, ne postoji pisano pravilo koliko inzulina treba uzeti za jedno piće. Na razinu glukoze i količinu inzulina utječe mnogo činjenica, kao što su: količina i jačina alkoholnog pića, miješanje alkohola s pojedinim sokovima, plesanje u klubu, sjedenje na kauču, za stolom ili na klupici u parku, hodanje od kluba do kluba i drugo.

Alkoholna porcija

Standardna preporučena mjera podrazumijeva količinu pića koje sadržava 10g alkohola, na primjer:

– 235 ml klasičnog piva

– 100 ml vina

– 60 ml likera

– 30 ml jakog alkoholnog pića

Bitno je zapamtiti da neka pića poslužena u restoranu, kafiću, noćnim klubovima i posebice kućnim zabavama, mogu sadržavati više alkohola nego jedno standardno piće. Kao primjer možemo uzeti prosječno posluživanje vina u restoranu koje je 150 ml čineći 1,5 standardne porcije pića. Nadalje, miješana pića mogu sadržavati više čašica žestokog alkoholnog pića.

Koliko je previše?

Istraživanja pokazuju da osobe s dijabetesom mogu piti alkohol kao i svi drugi, te je kao i za njih preporučljivo pridržavati se preporučenih standarda. Većina ljudi s dijabetesom može sigurno piti alkohol umjereno, ali je uvijek najbolje da se obratite svom liječniku ako imate pitanja. Slijedeći ove smjernice možete smanjiti svoje zdravstvene rizike i izbjeći opasne situacije:

– odrasle osobe ne bi smjele piti više od 2 standardna pića dnevno.

– popijte najviše 4 standardna pića u jednoj prigodi

– pretjerano pijenje ili ‘binge’ može biti opasno za vaše zdravlje!*

*Kratkoročni učinci mogu uključivati ​​mamurluk, glavobolju, mučninu, povraćanje, gubitak pamćenja i ozljede. Također, postoji opasnost od trovanja alkoholom koji može uzrokovati smrt. Ostali učinci uključuju promijenjeno ponašanje poput agresije ili depresije. Dugoročni utjecaji mogu uključivati ​​ovisnost o alkoholu što s vremenom može dovesti do oštećenja jetre ili mozga.

Kada reći NE?

Možda bi bilo pametno piti manje ili izbjegavati alkohol ako: imate prekomjernu težinu, imate lošu kontrolu glukoze u krvi, imate visok krvni tlak, imate visoku razinu triglicerida (masti), imate bolest oka uzrokovanu dijabetesom, imate oštećenje živaca na rukama ili nogama.

Također, ako se želite uklopiti i steći prijatelje, možete se ponašati na određene načine. Ponekad bi vas prijatelji mogli pritisnuti da učinite nešto što zapravo ne želite, čineći da se osjećate nelagodno ili izostavljeno ako se ne pridružite. Ako vam se ponudi alkohol koji ne želite piti, imate pravo reći ne.

Odupiranje pritisku ponekad može biti teško, ali to možete učiniti. Trebali biste nešto raditi samo ako to želite, znati kako to učiniti sigurno i osjećati se ugodno u tome. Ako vam se teško odvažiti i reći nečemu ne, trebali biste znati da se zalaganjem za ono u što vjerujete stvara dobar osjećaj. Ljudi se ne moraju slagati u svemu, a ako ljudima na smiren način možete objasniti zašto nešto nije za vas, lakše i češće ćete steći njihovo poštovanje.

Alkohol i hipoglikemija

Česta je pojava da osoba s dijabetesom i prijatelji ne prepoznaju znakove hipoglikemije već zaključe da je osoba konzumirala previše alkohola, tj. da je pijana. Važno je naglasiti da su simptomi hipoglikemije i pijanog stanja često slični, te je lako moguće zamijeniti situaciju. Ovo je opasno jer pri težim slučajevima hipoglikemije pomoć možda neće stići na vrijeme. Više o hipoglikemiji pročitajte ovdje.

˝S obzirom da alkohol blokira enzime na koje djeluje glukagon, liječenje se ne provodi glukagonom. Najbolja je opcija  uzimanje brzodjelujućih ugljikohidrata (npr. dekstroza, slatki sok) te zatim obrok sporodjelujućih ugljikohidrata. Ako osoba nije pri svijesti, nikako se ne smije davati glukagon, već je potrebno pozvati HITNU POMOĆ.˝

Vas, kao mlade osobe s dijabetesom potičemo da unaprijed planirate svoj dan i izlazak ukoliko planirate konzumirati alkohol.

Savjeti za planiranje večernjeg izlaska
  • Obavezno pojedite obrok koji sadrži ugljikohidrate, potencijalno i masnoće prije odlaska te izbjegavajte piti alkohol natašte.
  • Nosite dodatne grickalice s ugljikohidratima u slučaju da imate hipo. To može uključivati ​​ugljikohidrate dugog djelovanja (müsli pločica ili 2-3 komada sušenog voća), kao i ugljikohidrate brzog djelovanja (6-7 bombona ili 1/2 limenke bezalkoholnog pića sa šećerom). Što još možete jesti u slučaju hipoglikemije pročitajte ovdje.
  • Upoznaj prijatelja/e s dijabetesom koji će prepoznati ukoliko ti zatreba pomoć
  • Nosite identifikaciju ili neki predmet, poput narukvice s medicinskim upozorenjem ili iskaznicu na kojima će biti vidljivo da ste osoba s dijabetesom
  • Nemojte piti sami. Uvijek je preporučljivo biti u društvu zbog nesigurnog djelovanja alkohola na vaše tijelo i razine glukoze
  • Provjeravajte svoje razine glukoze. Ponesite sa sobom pribor za mjerenje šećera i često provjeravati razinu dok ste vani. 
  • Razmislite o izmjeni jednog alkoholnog pića s čašom vode. Opijanje nikad nije dobra ideja jer vaša jetra neće moći pratiti velike količine konzumiranog alkohola. To bi moglo rezultirati povraćanjem i zamućenjem rasuđivanja, tako da nećete moći pravilno kontrolirati razine glukoze.
  • Uvijek sa sobom nosite inzulin i pravilno ga dozirajte. Pazite na mogućnost vrlo visoke razine glukoze, što može dovesti do dijabetičke ketoacidoze (DKA) koja može biti opasna po život. Osim toga, pazite i na mogućnost padanja u hipoglikemijsku komu, što također može biti opasno po život.

Prije nego idete na spavanje:

  • Provjerite razinu glukoze u krvi i pijte vodu kako biste izbjegli dehidraciju
  • Pojedite nešto prije nego odete spavati, jer tijelo procesuira alkohol iako ste prestali piti prije nekog vremena.
  • Postavite alarm da vas probudi nakon nekoliko sati kako biste provjerili razinu i/ili zamolite cimera, člana obitelji ili partnera da vas provjeri dok spavate.
  • Imajte nešto slatko za hipo na dohvat ruke tijekom noći.
Zaključak

Važno je upoznati svoje tijelo i granice te ih poštivati. Osobe s dijabetesom mogu isto tako uživati u svemu kao i ostali samo uz malo dodatnog opreza. Preporuka je da vaši prijatelji znaju da imate dijabetes te znaju što učiniti u slučaju potrebe. Također bitno je naučiti kako vaše tijelo reagira na alkohol te s toga, pokušajte to ‘isprobati’ u poznatoj okolini, jer je prvi ključ do zabave vaša sigurnost!

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann