Vrste i sastav alkoholnih pića i njihov utjecaj na razinu glikemije

Vrste i sastav alkoholnih pića i njihov utjecaj na razinu glikemije

Piše Mia Duvnjak, mag. nutr.

U sljedećem tekstu ću obraditi nutritivni aspekt alkoholnih pića, što uključuje udio alkohola, količinu ugljikohidrata, ali i količinu alkohola te preporučene porcije. Važno je za istaknuti da 1 g alkohola sadrži čak 7 kcal, dok 1 g ugljikohidrata 4 kcal.

Kod konzumacije alkohola uz dijabetes, važno je obratiti pozornost na sve aspekte, nikako samo na količinu ugljikohidrata. Ono što bih napomenula je da ne postoji pisano pravilo koliko inzulina dati i kako pokriti alkohol, jer to, kao i sve u dijabetesu, ovisi o jako puno faktora. Više o tome pročitajte ovdje.

Jaka alkoholna pića koja sadrže 0 g ugljikohidrata bi se trebala konzumirati u najmanjoj količini, jer potiču brzi i nagli pad razine šećera u krvi, o čemu treba voditi računa, te se educirati kako unaprijed isplanirati izlazak i izbjeći takvu epizodu.

Pivo
cider rezano pšenično

/ječmeno

porcija 220 ml 235 ml 250 ml
udio alkohola 4,5% 5,9% 4 %
količina alkohola po porciji 10 g 10 g 10 g
energetska vrijednost (kcal) 121 kcal 115 kcal 110 kcal
udio ugljikohidrata 13 g 12,5 g 12,5 g
lager radler bezalkoholno pivo
porcija 220 ml 330 ml 250
udio alkohola 4,6% 2% 0,4%
količina alkohola po porciji 10 g 6,6 g 1 g
energetska vrijednost (kcal) 110 kcal 79,2 kcal 38 kcal
udio ugljikohidrata 10 g 18,5 g 8 g

Iz priloženog lijepo možemo vidjeti da nisu sva piva jednaka, te da je jako važno obratiti pažnju na alkoholni i voćni udio. Tako npr. bezalkoholno pivo ima najmanje ugljikohidrata i najnižu energetsku vrijednost, dok radler ima najviše ugljikohidrata, ali ne i najvišu energetsku vrijednost zbog malog udjela alkohola.

Vino
  udio šećera g/l
bijela vina pjenušava vina
suha 0 – 4 g 0 -15 g
polusuha 4 – 12 g 15 – 40 g
slatka 12 – 50 g 40 – 80 g
poluslatka > 50 g > 80 g
  crna vina
suha 0 – 4 g
ostala crna vina > 4 g
 

preporučena porcija

 

100 ml

 količina alkohola
(ovisno o udjelu na pakiranju)
cca 10 g
 količina ugljikohidrata
(ovisno o udjelu šećera)
3-11 g

Ljekovita svojstva vina kriju se u grožđu. Crveno grožđe izvor je flavonoida, polifenolskih spojeva koji imaju antioksidativni učinak u tijelu. U crvenom grožđu nalaze se antocijani crveno ljubičaste  boje. U fermentaciji grožđa, osim što se šećer pretvara u alkohol, stvara se i resveratrol, koji je najsnažniji antioksidans u crnom vinu. Uz to, vino sadrži i flavonoide: kvercetin, katehin, epikatehin, te mnoge minerale i kiseline.

Jaka alkoholna pića
bistra alkoholna pića votka gin rum
preporučena porcija 30 ml 30 ml 30 ml
udio ugljikohidrata po porciji 0 g 0 g 0 g
količina alkohola po porciji 10 g 10 g 10 g
energetska vrijednost po porciji 70 kcal 70 kcal 70 kcal

Jaka alkoholna pića koja sadrže 0 g ugljikohidrata bi se trebala konzumirati u najmanjoj količini, jer potiču brzi i nagli pad razine šećera u krvi, o čemu treba voditi računa, te se educirati kako unaprijed isplanirati izlazak i izbjeći takvu epizodu.

likeri
preporučena porcija 25 ml
udio ugljikohidrata po porciji 10 g
količina alkohola po porciji 3,5 g
energetska vrijednost po porciji 64,5 kcal

Likeri sadrže izrazito veliku količinu šećera na koju uz količinu alkohola treba posebno obratiti pažnju. Svaki liker se razlikuje po svom sastavu, a ponajviše po porijeklu. Tu bih istaknula domaće likere i likere u trgovinama. Najjednostavniji način određivanja količine ugljikohidrata je s likerima koji se mogu nabaviti u trgovinama te imaju tablicu nutritivnih vrijednosti i udio alkohola.

Tips & Tricks

Gin i tonik

4 žličice šećera

Međutim, u samom džinu nema šećera, ako u čašu od 250 ml dodate jednu od popularnih tonik voda, Freeway Original (8,9 g), Sainsbury’s Indian Tonic Water (19 g) ili Schweppes Indian Tonic Water (13 g), povećate sadržaj šećera u piću do 18 grama, tj. do 4 žličice šećera.

Votka sa sokom od brusnice

7,5 žličica šećera

U votki praktički nema šećera, ali ako joj odlučite dodati sok od brusnice, tada će ovo piće postati neobično slatko i neobično štetno, jer će količina šećera biti jednaka 30 grama, što je 60% dnevne vrijednosti.

Rum & Cola

7 žličica šećera

Rum & Cola nije daleko od votke sa sokom od brusnice, jer sadrži oko 27,5 grama šećera. Koju god kolu dodali, običnu Coca-Colu, Pepsi ili Tesco Classic Colu, u čaši od 250 ml i dalje će biti 7 žličica šećera.

Promjene razina glukoze

Svijetlo plava linija – Promjena razine glukoze prilikom konzumacije piva

Prikaz promjene razine glukoze tijekom konzumacije alkohola, ovaj graf je primjeren prikaz nakon konzumacije piva. (Važno je naglasiti “ promjene glukoze”, jer početna glukoza u krvi nije bila 0 mmol/l, već se na određeni GUK događa ovakva promjena, npr.: ako je GUK bio 5 mmol/ onda je najviši postignuti GUK 24 mmol/ dok je najniži ispod 5 mmol/l)

Bijela linija – Promjena razine glukoze prilikom konzumacije jakog alkoholnog pića

Prikaz utjecaja jakog alkoholnog pića na razinu GUK-a, na početku je blago povisio razinu GUK-a, no nakon nekoliko sati je snizio za čak 7 mmol/l. Ovaj graf je primjeren prikaz djelovanja jakih alkoholnih pića na razinu glukoze u krvi (važno je pravovremeno reagirati, prije odlaska na spavanje).


Literatura:

Plougmann S., Hejlesen O., Turner B., Kerr D., Cavan D. (2003) The effect of alcohol on blood glucose in Type 1 diabetes–metabolic modelling and integration in a decision support system. Int J Med Inform 70(2-3): 337-44. doi: 10.1016/s1386-5056(03)00038-8

http://www.vinogradarstvo.com/home/kultura-pijenja-vina/213-razvrstavanje-vina

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann